Archive for May, 2008

WPI lebih membimbangkan dari Batu Puteh

May 26, 2008

Abdul Halim Mohd Rashid
Mon | May 26, 08 | 10:26:48 pm MYT

KUALA LUMPUR, 26 Mei (Harakah): Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) lebih membimbangkan dari Pulau Batu Puteh, kata Datuk Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas).

Ketika berucap di Dewan Rakyat hari ini, beliau bimbang, WPI juga akhirnya akan menjadi seperti Pulau Batu Puteh jika satu hari nanti di bawa kepada Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) apabila kawasan itu jatuh ke tangan asing.

Di WPI, katanya, semua pihak boleh membeli tanah tanpa halangan.

“Kawasan di WPI termasuk kawasan orang Melayu, tanah orang-orang Melayu,” kata Ibrahim yang menjangka kawasan tersebut akhirnya akan menjadi milik asing.

Mengenai Pulau Batu Puteh, beliau berkata, Malaysia seolah-olah mengaku pulau itu bukan miliknya apabila membawa perkara itu ke ICJ sedangkan “kita tahu dah Batu Puteh milik kita”.

Beliau juga melahirkan kebimbangan terhadap loji air Singapura di Gunung Pulai, Johor yang tidak boleh dimasuki oleh pihak keselamatan Malaysia.

Loji itu, katanya, boleh digunakan untuk mensabotaj Malaysia kerana jika loji itu dipecahkan, ia boleh menenggelamkan kawasan yang besar di Johor.

Paparan Semula Senarai Harga Rumah Flat di Singapura

(Sumber:Housing Development Board,Singapore):

Median Resale Prices by Town and Flat Type

Hide details for 1st Quarter 20081st Quarter 2008

Median Resale Prices by Town and Flat Type for Resale Cases Registered in 1st Quarter 2008

The statistics below provide the median prices for resale transactions of a particular flat type in a given town based on resale cases registered in the quarter. The median price (at 50th percentile) tells you that half of the flats transacted during the quarter were sold above the median price and half were sold below the median price. The median resale prices are inclusive of COV for transactions where resale prices are above market valuations.

TOWN

3-ROOM

4-ROOM

5-ROOM

EXECUTIVE

ANG MO KIO

$215,000

$313,500

$435,500

$610,000*

BEDOK

$202,000

$271,500

$423,000

$478,000*

BISHAN

$246,500*

$373,000

$500,000

$570,400*

BUKIT BATOK

$198,000

$331,000

$450,000

$468,000*

BUKIT MERAH

$243,000

$432,800

$560,000

BUKIT PANJANG

$185,000*

$252,000

$330,000

$396,500*

BUKIT TIMAH

$420,000*

$524,000*

$678,500*

CENTRAL

$300,000

$378,000*

$560,000*

CHOA CHU KANG

$182,500*

$273,000

$328,000

$414,000

CLEMENTI

$225,000

$351,500

$490,000

$628,000*

GEYLANG

$187,500

$322,500

$408,500*

$500,000*

HOUGANG

$200,000

$276,000

$365,000

$434,000

JURONG EAST

$198,800

$280,000

$356,500

$510,100*

JURONG WEST

$175,000

$258,000

$330,000

$362,500

KALLANG/WHAMPOA

$224,000

$360,000

$500,000

$500,000*

MARINE PARADE

$288,500

$384,000*

$583,000*

PASIR RIS

$161,500*

$293,000

$345,000

$470,000

PUNGGOL

$305,000

$365,000

$428,000*

QUEENSTOWN

$230,000

$465,000

$620,000

$808,000*

SEMBAWANG

$272,000

$325,500

$393,500*

SENGKANG

$298,000

$345,000

$429,000

SERANGOON

$201,000

$299,000

$390,000

$450,000*

TAMPINES

$228,000

$307,500

$380,000

$466,500

TOA PAYOH

$225,000

$360,000

$519,300

$527,500*

WOODLANDS

$172,000

$254,500

$311,500

$395,500

YISHUN

$185,000

$230,000

$311,000

$376,000*

OVERALL

$207,800

$285,000

$355,000

$432,500

Kadar Tukaran pada 27/05/2008 (1 Singapore Dollar = 2.37175 Malaysian Ringgit)

Contohnya, rumah 3 bilik berharga SGD200,000 ialah bersamaan dengan RM474,300. Jika di JB boleh dapat sebuah rumah banglo dengan nilai sebegini. Bagaimana dengan nilai SGD500,000 (RM1,185,000)?

Advertisements

Kenapa Singapura Nak Sangat Pulau Batu Putih?

May 24, 2008

Saya pun hairan kenapa Singapura nak sangat Bulau Batu Putih ni. Sejak berlaku perebutan dengan Malaysia ni saya pun nak tau juga kat mana letaknya pulau ni yang katanya seluas 2 padang bola. Takkan la sebab Singapura nak pegi buat padang bola kat situ. Bila cari-cari rupanya kat situ letaknya Pulau Batu Putih ni. Sepintas lalu tengok kita dah tau memang strategik lokasi pulau ni dari segi perdagangan dan juga ketenteraan.

Yang hairan bin ajaibnya, pulau ni duduk dekat sangat dengan Malaysia. Ukur jarak ke Singapura lagi 2 kali ganda lagi dari Malaysia. Rasanya kalau naik sampan kayuh pun boleh sampai. Kalau Dato Malik Mydin berenang pegi balik pun takde masalah. Tapi macamana Singapura boleh dapat pulak tu? Fakta sejarah tak boleh membuktikan ke? atau penghujah-penghujah Malaysia kurang meyakinkan ke? atau ada campurtangan kuasa ghaib lain dalam perbicaraan? tiada siapa yang tahu. Hanya Allah yang mengetahui.

(Gambar Pulau Batu Putih dalam Utusan Malaysia)

Cuma kekesalan yang terpahat dihati ni, kita tidak pernah tahu yang lokasi pulau batu putih ni sebegitu. Ini aje sumber maklumat yang saya boleh dapat. Jika salah, salah la saya. Tetapi sepatutnya kerajaan memaklumkan kepada ramai tentang lokasi pulau ni. yang dipaparkan hanya gambar rumah api yang kita semua tahu rupanya. Mungkin tidak mahu menimbulkan kemarahan rakyat ramai. Tetapi dunia semakin canggih. Lambat laun rakyat akan tahu juga. Dan kesannya lebih mendalam. Harapannya, selepas ni pihak bertanggungjawab perlu buat kerja cari balik mana-mana pulau ke sempadan ke dan jaga elok-elok dari sekarang supaya tahun 2050 nanti takde pulak la pulau ke tanah air kita akan diserahkan kepada orang lain pulak.

(Lokasi middle rocks-sumber: kerenahdunia.blogspot.com)

Jangan nanti di masa akan datang tiba-tiba Singapura tuntut kata Johor atau Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) ni diorang punya sudah la. Alasan penghakiman mereka ialah semua tanah ini telah dibeli dengan hakmilik kekal semuanya. Oleh itu, mahkamah membuat kesimpulan menyerahkan Johor Bahru dan kawasan sekitarnya kepada Singapura. termasuklah Istana Sultan Johor kat tepi laut tu. Semua orang Johor Bahru diminta pindah ke tempat atau negeri lain sebab kerajaan Singapura nak buat rumah flat untuk rakyat dia. Harap-harap sultan dan bakal-bakal sultan pun baca tulisan saya ni. Kepada sesiapa yang ada email sultan johor atau Tengku Mahkota Johor (TMJ) tolong forwardkan artikel ni supaya Tuanku buat kerja sikit. Jangan asyik naik motor dengan main kuda aje.

Harap Tuanku ni pegi tanya YB-YB Johor dan menteri-menteri ni diorang buat kerja ke tak. Isu tanah ini adalah isu maruah dan kedaulatan negara. Kat Palestin sana tu orang pertahan negara dengan nyawa takkan kat Malaysia ni kita nak buat amal jariah dengan serah macam tu aje.

WPI: Johor akan jadi “Singapore occupied territory” ala Israel

May 22, 2008

Artikel ini adalah ulasan dari Tarabulsi_2008 di dalam Tranungkite online berkaitan kedudukan WPI dan kaitannya dengan Singapura.

Saya merujuk kepada artikel “Wilayah Pembangunan Iskandar = Wilayah Pembangunan Singapura” oleh abeemonster yang diterbitkan oleh TKO pada 21 May 2008 dan juga artikel “Zionis Sudah Sampai Ke WPI” oleh orangjohorlama yang diterbitkan pada 22 May 2008.

Saya ingin pula menambah sedikit mengenai ancaman kerjasama dua hala dengan Singapura dalam membangunkan WPI terhadap keselamatan dan kemerdekaan negeri Johor.  Berdasarkan ‘Singapore’s defence blueprint’ (kertaskerja pertahanan) yang digubal oleh kerajaan Singapura pada awal tahun 1970an dan dikemaskinikan dari masa kesemasa, Johor itu dianggap penting sekali bagi ekonomi dan pertahanan Singapura. Kalau kita kaji kertaskerja pertahanan Singapura (defence bluprint) tersebut, maka kita akan faham makna yang tersirat apabila mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir telah menyatakan bahawa kerajaan Abdullah Badawi mahu menjual negara kita kepada Singapura.

Johor perlu dijadikan ‘hinterland’ ekonomi dan ketenteraan bagi Singapura samada secara aman melalui penjajahan ekonomi atau pun secara penaklukkan ketenteraan, iaitu Johor ditakluki dan dijadikan ‘occupied territory’ sama seperti Israel menakluki dan menjajah ‘occupied territories’ di negara-negara Arab.

Dari mana saya dapat maklumat tentang kertaskerja pertahanan Singapura ini. Bukankah ini rahsia besar kerajaan Singapura. Adakah saya hendak ada-adakan sesuatu yang tak wujud?

Lebih kurang 20 tahun dahulu saya telah menghadiri suatu kursus, dan turut menghadhiri kursus tersebut adalah beberapa pegawai-pegawai kerajaan dan pegawai-pegawai tentera Australia. Mereka lah yang memberi saya lihat ‘Singapore’s blue print of defence’ tersebut, bukan keseluruhannya, hanya cebisan-cebisan yang berkaitan dengan dasar pertahanan Singapura terhadap Malaysia.

Mereka enggan memberi saya salinan dokumen tersebut. Bila dilaporkan kepada pihak tertentu di tanah air, saya diberitahu bahawa kerajaan kita sudah sedia maklum akan perkara tersebut. Maknanya kerajaan Abdullah Badawi pun mengetahuinya, tetapi mungkin kerana hendak kayakan keluarga dan kuncu-kuncu, soal keselamatan dan pertahanan negara diketepikan.

Seperti yang telah disebutkan di atas, Johor itu dianggap penting dan hendak dijadikan ‘hinterland dari segi ekonomi dan ketenteraan bagi Singapura.

Satu dari penekanan dasar pertahanan Singapura itu adalah menanam modal yang banyak dalam pembangunan Johor. Jika berlaku rusuhan kaum atau kacau bilau di semenanjung maka tentera Singapura akan ambil kesempatan untuk menyerang dan menakluki Johor atas alasan mahu menyelamatkan serta mempertahankan kepentingan pelaburannya yang banyak di bumi Johor itu.

Setelah menaklukki Johor Singapura akan memileh antara bebrapa opsyen untuk tindakan selanjutnya. Opsyen yang pertama adalah setuju undurkan tentera Singapura dari Johor dengan syarat kerajaan Malaysia memberi pelbagai keistimewaan kepada kaum Cina dan India. (DAP sebagai cebisan PAP boleh diperalatkan untuk membakar isu-isu yang boleh membawa kepada tercetusnya rusuhan di Malaysia)

Satu lagi opsyen adalah tentera Singapura akan terus menetap di Johor dan Johor menjadi ‘occupied territory’ yang sama kaedahnya dengan ‘Israeli occupied territories’ di negara-negara Arab.

Dalam perhitungan Singapura, tindakan mereka menakluki Johor itu tidak akan dibantah oleh Amerika Syarikat dan negara-negara Barat. Malah Amerika dan Barat akan anggap penjajahan Singapura ke atas Johor itu sebagai sesuatu yang akan menjamin kemerdekaan Singapura. Sama kaedahnya dengan ‘occupied territories’ di negara-negara Arab.

Cukuplah sedikit sebanyak maklumat untuk kita semua sedar akan betapa merbahayanya kerjasama antara kerajaan Malaysia dan Singapura dalam projek Wilayah Pembangunan Iskandar. Saya diberitahu bahawa kerjasama ini sudah pun berjalan lancar. Singapura, Barat serta Yahudi akan banyak nanti melabor di Johor. Di samping meraih keuntungan, mereka ingin ‘prepare the grounds’ untuk Singapura di masa yang akan datang menyerang dan menakluki Johor atas nama memperlindungkan kepentingan-kepentingan pelaburan Singapura dan Barat di negeri kuda kepang itu.

Tarabulsi

Baca di sini
Persoalannya:

Semakin jelas kedudukan WPI yang strategik bagi singapura untuk mengembangkan wilayah mereka. Apakah kerajaan Malaysia terdesak nak membangun sehingga tanah air pun nak digadainya? banyak lagi tempat lain di semenanjung boleh dimajukan. Bagaimana jika berlaku konflik dirantau ASEAN dan US pun datang duduk buat penempatan atas tiket memerangi keganasan? segalanya boleh berlaku…

Zionis Sudah Sampai Ke WPI?

May 21, 2008

Nampak macam semakin menjadi kenyataan tentang kelekaan pentadbir WPI menapis syarikat-syarikat yang akan melabur dalam WPI. Mungkin terlalu ghairah meraih pelaburan tanpa memikirkan kesan dan akibat. Petikan ini saya ambil dari blog YB Zul (riding MP) dan juga Harakah. Harap sama-sama fikir dan timbang-timbangkan.

Petikan dari YB Zul:Halliburton di Negara Islam Hadari

Parlimen Malaysia dikejutkan pagi ini Rabu 15 J’Awal 1429/21 Mei apabila Timbalan Menteri MITI mengesahkan bahawa Syarikat Halliburton dari US diberi keizinan untuk melabur di Wilayah Pembangunan Iskandar [WPI]. Umum mengetahui Halliburton adalah syarikat Yahudi yang telah mengaut keuntungan berbillion dollar hasil penaklukan Iraq. Malahan kontraktor keselamatan Halliburton telah dilapur membunuh rakyat Iraq dengan sewenang-wenangnya. Mereka bertindak saperti koboi yang tiada langsung berperikemanusiaan.

Jadi sangatlah mengejutkan apabila Malaysia yang mendabik dada sebagai negara Islam Hadhari boleh membenarkan pembunuh kemanusiaan saperti Halliburton melabur hasil keuntungan haram mereka di negara ini. Apakah kita rela darah rakyat Iraq dihalalkan atas nama pembangunan ekonomi. Moga rakyat Malaysia membuka mata dengan perkosaan kedaulatan negara ini oleh golongan yang rakus ini. Umum mula memperkatakan tentang penguasaan WPI oleh Singapura. Terdapat dakwaan bahawa Singapura mendapat sokongan rejim Yahudi dalam pelbagai bentuk termasuk nasihat ketenteraan. Apakah kemasukan syarikat Halliburton ini sebagai sebahagian agenda Yahudi! Moga negara kita dilindungi ALLAH.

Adios

Zulkifli Noordin

Petikan dari Harakah: Sikap kerajaan terhadap syarikat Halliburton dipersoal

KUALA LUMPUR, 21 Mei (Hrkh) – Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (PAS-Marang) hari ini menimbulkan persoalan adakah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri memikirkan perasaan orang Islam di negara ini, berhubung syarikat Halliburton Manufacturing and Technology (M) Sdn Bhd yang membuka kilang di Johor, sedangkan ia merupakan syarikat yang mempunyai kaitan dengan Zionis, yang meluaskan penjajahan di Iraq, Palestin dan Mesir.

Beliau ketika mengemukakan soalan tambahan, di Dewan Rakyat, turut membangkitkan persoalan adakah kerajaan menerima tekanan dari Amerika Syarikat untuk membenarkan kilang syarikat itu dibuka.

“Adakah kementerian menerima tekanan dari AS atau tidak mempunyai pilihan lain dalam urusan pelaburan negara, sedangkan syarikat ini berkait dengan penjajahan Zionis di Iraq, Plstin dan Mesir?” soal beliau.

Menjawap soalan tersebut, Timbalan Menteri, Dato’ Jacob Dunggau Sagan, berkata kerajaan memang sentiasa mementingkan prinsip-prinsip yang dijalankan untuk membangunkan negara ini termasuk prinsip Islam dan etika.

Bagaimanapun katanya, kerajaan juga ingin melihat negara ini dibangunkan supaya industri yang berteknologi tinggi ini diadakan di negara ini dengan meluluskan beberapa syarikat lain dari Perancis, Norway, Ireland, dan negara-negara lain.

Dalam soalan asal, Dato’ Mukhriz Tun Mahathir (BN-Jerlun) meminta kementerian terbabit menyatakan sama ada kerajaan sedar bahawa syarikat Halliburton itu adalah pembekal senjata yang terbesar bagi tentera AS di Iraq, sekali gus melibatkan mereka dalam pembunuhan lebih 1 juta rakyat Iraq yang tidak bersalah dan bagaimana ia dibenarkan membuka kilang di Johor.

Jacob, dalam jawapannya berkata adalah menjadi dasar kerajaan untuk menarik dan menggalakkan pelaburan, termasuk pelaburan asing dalam industri-industri yang terpilih dan berteknologi tinggi.

Beliau juga berkata keputusan kerajaan untuk membenarkan syarikat terbabit membuka kilang di Johor merupakan satu keputusan yang dibuat berasaskan faedah terkumpul yang boleh diperolehi dari pelaburan tersebt.

“Kementerian juga telah dimaklumkan bahawa Halliburton sudah tidak terlibat lagi dengan apa-apa perkhidmatan dan peralatan yang dikaitkan dengan ketenteraan sejak awal 2007, iaitu sebelum kelulusan lesen pengilang diberikan,” jelas Jacob lagi. – mns

Persoalannya:

Jika syarikat ini sudah bertapak di Malaysia dan berkawan pulak dengan Singapore macamana kesan kepada keselamatan negara?

Adakah boleh untuk kita menghalau diorang ni bila dah duduk kat situ?

Siapa yang jual tanah siapa?

May 18, 2008

Walaupun artikel ini diambil dari Harakah tak bermaksud saya menyebelahi PAS tetapi kita bersama mencari jalan penyelesaian bersama. Jika sesiapa yang melakukan perkara yang memusykilkan sila maklum kepada saya untuk hebahan kepada ramai.

Siapa yang mempunyai kuasa untuk memindahkan tanah seluas itu kepada orang lain?

Senangkah untuk memperolehi tanah walaupun seekar hari ini?