WPI Sedang Rancak Sebenarnya, Tapi Ramai Yang Tidak Tahu

Dikala rakyat tengah membara jiwa raga sebab minyak naik harga, ada pihak yang bergembira kerana isu WPI sudah dilupakan. Mungkin tauke-tauke besar (bukan org cina shj, termasuklah tauke melayu dll) ini bertepuk tangan kerana mereka boleh buat pembangunan tanpa risau. Pihak-pihak ni boleh terus buat kerja mereka tanpa tekanan dari pihak kerajaan atau rakyat jelata. Kerja-kerja meratakan tanah, membeli, menjual dan memasarkan harta tanah di WPI semakin rancak.

Saya terjumpa satu blog (malaysiapropertyonline.blogspot.com) yang menceritakan kerancakan pemaju-pemaju membina hotel, kondominium tepi pantai, pusat membeli belah, waterfront project dan sebagainya di WPI. Semua ni berlaku dalam masa terdekat ini sahaja bermula awal tahun 2008 sehingga sekarang. Dibawah ni adalah antara topik yang berkaitan dengan kerancakan pembangunan WPI ni:

5 Mac 2008

UEM Land Targets Foreign Property Buyers – NUSAJAYA: UEM Land Sdn Bhd is eyeing international buyers for its high-end residential properties in Nusajaya city within the Iskandar Development Region (IDR). Managing director Wan Abdullah Wan Ibrahim said apart from Singaporeans and expatriates based in the republic, it was also targeting European and Middle Eastern buyers.

10 Mac 2008

Profitable Plots Ready to Shop Again in Iskandar – PROFITABLE Plots, the land investment division of the UK’s Profitable Group, may buy more properties in the Iskandar Development Region (Iskandar) in Johor to ride on rising prices. The company recently sold RM20 million worth of properties by UEM Group, the Ledang Heights development in Nusa Dua, to a pool of investors from Singapore.

More Development for IDR – The projects by Kota Selat Tebrau Sdn Bhd (KST), Best Reality Point Sdn Bhd and Tune Hotels Sdn Bhd are all coming up in Danga Bay, which is within a 25km stretch of the IDR waterfront.

KST will develop the IDR’s first high-end serviced condominium called Oakwood Residence Johor (ORJ). ORJ, a joint venture with Singaporebased Oakwood Asia Pacific Pte Ltd, will occupy a 22-storey tower block offering 235 fullyserviced units. Also to be built are a podium and two 40-storey towers, which will be converted into serviced residences.

“We are excited about the IDR as a business proposition. I want to commend the Prime Minister for his vision and foresight in opening this growth corridor in Johor,” said company director Mok Tai Dwan.

10 April 2008

Big Show by Johor Builders at Singapore Expo – The Cityscape Asia 2008 held at the Suntec City convention centre in Singapore saw the “big boys” in Johor making their presence felt at the international property investment and development exhibition from April 15 to 17.

Lakehill development resort

12 April 2008

Khazanah Seeks more Investors for Iskandar – Khazanah Nasional Bhd wants to attract more investors from China, India, Indonesia and Singapore to Iskandar Malaysia. Managing director Datuk Azman Mokhtar said currently, Middle Eastern investors made up the majority of investments in Iskandar, formerly known as the Iskandar Development Region (IDR). “Everybody is welcome to invest here regardless of where they come from and we’ll always treat investors with the utmost respect,” Azman told StarBiz after attending the fourth Iskandar Regional Development Authority (IRDA) meeting chaired by Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yesterday.

Dato Azman Mokhtar

Sebagai seorang rakyat Malaysia yang tinggal di Johor. Saya tak pasti ingin bergembira atau bersedih atas perkara ini. Kita tidak mampu menghalang dari WPI terus berkembang maju. Siapalah kita untuk halang? Tapi dalam masa yg sama pembangunan juga menguntungkan rakyat jika dilihat dari segi pembangunan fizikal.

Cuma jika dilihat dari jenis pembangunan yang dibuat amat sukar untuk rakyat jelata ni terlibat sekali. Mungkin ada yang bekerja sebagai buruh binaan atau tukang cuci bangunan selepas ini. Bumi kita bukan lagi hak kita. Adakah ini erti pasaran terbuka? Adakah kita hanya boleh berserah kepada nasib saja? Bagaimana rupa bumi Johor lagi 10 tahun? saya tak boleh nak jawab. Hanya Tuhan yang mengetahui.

Bagaimanakah nasib anak cucuku nanti……..

16 Responses to “WPI Sedang Rancak Sebenarnya, Tapi Ramai Yang Tidak Tahu”

  1. Wan Suhaimy Says:

    jIKA 50 TAHUN ATAU 100 TAHUN AKAN DATANG WILAYAH ISKANDAR DIMILIKI OLEH SINGAPURA SECARA TIDAK LANGSUNG..LEBIH BAIKLAH SESIAPA PEMIMPIN MELAYU YANG BERTANGGUNGJAWAB MENJAYAKAN WPI INI,HENDAKLAH KUBURNYA DIKOREK DAN TULANGNYA DIPAMERKAN DI WPI KERANA MENJADI PEMUSNAH BANGSA.

  2. pian Says:

    kenapa masa pilihan raya tak berfikir dengan baik dan kenapa memilih umno, tengok sekarang ni sudah jadi macam ni. bagi yg kaya raya tak apalah, macam mana dengan yg miskin, berpendapatan rendah, hak di bumi tanah air sendiri tak dapat, tanah tergadai dan dihalau. fikirlah baik2 adakah ianya memberi manfaat kepada rakyat atau sebaliknya. jangan hanya mudah terpengaruh jika disebut berkaitan ekonomi tapi jadi sebaliknya. rakyat johor harus perbetulkannya.

  3. khateeb Says:

    saya mengutuk sekeras-kerasnya WPI yang mana ianya membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Menurut hukum Islam, perkara yang mendatangkan lebih banyak keburukan daripada kebaikan dikira haram…haram semua sedar..

  4. ridhwan Says:

    wahai pemimpin umno belajarlah daripada peristiwa terdahulu. adakah kita tidak belajar daripada dijajah beberapa ratus tahun dahulu oleh british,jepun,portugis dan lain lain lagi. adakah kita lupa bagaimana sultan kedah ditipu oleh orang inggeris iaitu kapten francis light sehingga menyebabkan pulau pinang jatuh kepada inggeris. kita lihat bagaimana rupa pulau pinang sekarang, walau merdeka tapi orang melayunya masih belum merdeka. orang melayunya tidak terjaga dan terpaksa menjadi minoriti akibat dijajah orang asing yg menyebabkan kuasa dan hak orang melayu dibuang. adakah kita tidak belajar peristiwa melaka diserang portugis walaupun melaka ketika itu antara negeri yg maju dan masyhur. mempunyai pahlawan yg gagah,pelabuhan yg maju,hubungan diplomatik dengan pelbagai negara.rakyat yg hidup aman damai dan berdaulat tetapi akhirnya jatuh ke tangan portugis hingga menyebabkan negeri itu tidak beraja akibat perancangan yg tidak teliti dan tidak berfikir panjang dalam membuat sesuatu keputusan. kita kehilangan pulau batu puteh , ianya salah siapa. adakah kita hanya berpuas hati dengan mengatakan ianya menang menang sahaja.adakah kita tidak belajar akibat dari serangan jepun sedangkan british yg menjajah kita melarikan diri. begitu juga dengan wpi, adakah kita harus bekerjasama dan meminta bantuan dari pihak singapura spt yg dikatakan oleh ahli parlimen pulai,nur jazlan itu. adakah kalau johor menjadi spt pulau batu puteh, adakah yb pulai itu akan bertanggunjawab atau dia akan melarikan diri. adakah penduduk di kawasan pulai itu benar2 maju ataupun sebaliknya. kenapa dia beriya iya sangat menyuruh kerajaan meminta bantuan dari pihak singapura. adakah dia mempunyai kepentingan di sana ataupun syarikatnya mahupun keluarganya. atau dia akan mendapat habuan jika membawa syarikat dari singapura ke malaysia, pastinya tanah di kawasan pulai akan menjadi mangsa. wajarkah rakyat pulai memilihnya sebagai wakil rakyat? adakah kita mahu peristiwa terdahulu yg berlaku kepada nenek moyang kita berlaku kat kita pulak.

  5. akyu Says:

    sedarlah wahai pemimpin melayu..sy stuju tentang projek ini tapi orang malaysia khususnya melayu perlu bertindak awl supaya WPI kelak tdk tergadai ke tgn org lain..malu kita nanti..

  6. mohd rosly Says:

    Kepada yang menulis blog ini. Walau apa pun yang anda cakapkan, itu bukan bermakna segalanya akan berakhir begitu sahaja. untuk maju ke hadapan kita perlu berani menentukan hala tuju negara kita disamping sentiasa beringat tentang sejarah negara kita. jika tidak kita akan sentiasa berada ditakuk lama. Tentang segala ancaman yang saudara katakan itu hanyalah telahan saudara sahaja yang hanya untuk melemahkan semangat kita untuk maju. Seperti ungkapan “zaman dah berubah, dunia dah maju”. Apa pun yang kita kata, kita sebenarnya sedang berada dizaman yang sentiasa berubah. namun sekiranya kita telah berusaha untuk melindungi negara kita dari ancaman luar tetapi negara kita dijajah juga, maka kita sebagai rakyat malaysia wajib berjuang mempertahankan semula negara kita termasuk anda penulis.

  7. aizat Says:

    SUDAH TERANG LAGI BERSULUH.

  8. ikhwan Says:

    adakah kita digelar sebagai anti pembangunan kalau mempersoalkan tentang WPI.

  9. Anak Rantau Says:

    Orang Melayu JOHOR harus bertanggungjawab terhadap kehilangan Wilayah Pembangunan Iskandar kerana memilih pemimpin UMNO yang korupsi.

  10. bravopro67 Says:

    Salam~

    Apakah status pembangunan di WPI sekarang yang baru masuk pertengahan bulan Januari 2009?. Lama tak update blog dan lama juga saya tidak mendengar perkembangan WPI dalam akhbar2?. Kecuali beberapa bulan lalu yang berita radio mengatakan WPI bermasalah dengan kunjungan pelaburan dan pelaburan wang ringgit makin berkurangan.

    Pembangunan adalah modal lama. Ada parti itu, mana-mana pergi pun sebok menjual modal pembangunan gitu gini, billion sana dan ratusan juta sini. Tapi apakah pembangunan dinilaikan sekadar wang ringgit sahaja?.

    Siapakah yang mendapat pulangan sebenarnya dari semua perlaburan sebegini?. Rakyat marhaen? Taukeh2 besar? Rakyat Asing? Kapitalis? Orang2 Kaya & Bangsawan?

    Mudah-mudahan jangan jadi seperti Palestin. Sekurang-kurangnya, Zionis terpaksa berbelanja besar dan melobi kuasa-kuasa besar dan PBB bagi menzahirkan negara Israel. Terpaksa berkorban peluh, airmata dan darah bagi merealisasikan Negara Haram Israel. Tapi apakah WPI disediakan dan dipersiapkan dan kemudiannya untuk dijual kepada warga asing secara dan sekadar pertukaran komersial tanpa memikirkan soal ‘sovereignity’ dan masa depan anak bangsa? Apakah sejarah dan tragedi Palestin tidak memberikan sebarang pengajaran berguna kepada diri dan pemerintah kita?

    Teringat lagu M.Nasir, duit2 dimana engkau duit. …………….jangan sampai jadi hamba duit, nanti negara rosak binasa. copyright Luncai Emas

  11. AZMAN Says:

    PADA PRU13 NANTI, RAKYAT JOHOR AKAN TUKAR KERAJAAN NEGERI JOHOR INI DARIPADA UMNO KEPADA PAS.

  12. AMIR Says:

    PARTI UMNO PARTI YG MENYELEWENG WANG RAKYAT. KALAU KAT JOHOR NI WANG YG SEPATUTNYA DISALURKAN KEPADA RAKYAT ATAU UNTUK PERUNTUKAN UNTUK SESUTU KAWASAN DIAMBIL OLEH KETUA UMNO BAHAGIAN YG KEBANYAKANNYA ADALAH KETUA KAMPUNG ATAU PENGHULU.ITU SBB DI JOHOR, KETUA2 UMNO BAHAGIAN INI KAYA MAMPU BINA RUMAH BESAR MALAH MEMILIKI KERETA MEWAH SPT BMW, MERCEDEZ, TOYOTA DAN PELBAGAI LAGI. KERETA YG DIMILIKI LEBIH DARI 3-4 BUAH KERETA MALAH AHLI POLITIK INI MAMPU MEMBELIKAN KERETA UNTUK ANAN2 MEREKA. DI JOHOR INI ADA AGENSI KERAJAAN DIKAWAL OLEH UMNO ANTARANYA IALAH TEKUN, KEBANYAKAANNYA PINJAMAN DIBERIKAN HANYA KEPADA AHLI KELUARGA PEMIMPIN UMNO DAN KRONI2. INILAH PENYALAHGUNAAN KUASA YG TELAH DILAKUKAN OLEH UMNO DI JOHOR INI, MALAH PEMIMPIN MEREKA BONGKAK, SOMBONG DAN UTAMAKAN KRONI2 SAJA.

  13. Hasnul Says:

    sebenarnya, kita tidak perlu melihat keburukan semata2 kerana terdapat juga kebaikan.
    iskandar malaysia dalam rancangan pembangunan modal insan untuk memberi peluang org melayu turut serta mendapat peluang pekerjaan.
    saya boleh katakan begini kerana saya dan lebih 200 org yang lain (melayu) telah diambil untuk dilatih bagi mengisi kekosongan jawatan yg wujud di iskandar.
    Green Programme..
    walaupun tidak seperti yg diharapkan (mendapat kepastian diambil sebagai pekerja tetap ), namun saya masih berterima kasih dan menghargai usaha sama iskandar malaysia dan khazanah nasional (yang mana modal latihan setiap dr kami mencecah kos 7 juta)kerana masih memberi kami peluang untuk meningkatkan prestasi sebagai pemuda yg berwawasan. there is value inside the name of iskandar and we have it.
    saya melihat ia dari sudut sejarah pembangunan bangsa. saya merupakan graduan lulusan sejarah dari U.M. dan saya tidak merasakan pembangunan WPI merupakan titik tolak kejatuhan kita ke tangan bangsa asing.
    memang terdapat satu jurang yang curam disitu untuk bangsa kita melompat ke dalam tp percayalah, di dalam jurang mana sekalipun, ia masih tetap terdapat sedikit ruang untuk kita ke hadapan. pihak WPI berusaha untuk membangunkan modal insan melayu. jika tidak, masakan saya, dari lulusan yg hampir tidak laku di pasaran kerja, masih diterima untuk diberi latihan diatas apa yg kita minat? sya di bidang IT sekarang..
    jikax3, tidak wujud persaingan, bagaimana anak melayu nak bersaing??…
    saya memohon maaf jika komen saya mendapat tentangan dr mana2 pihak..sekian wassalam

  14. rahman Says:

    salam…

    ….UMNO biarlah kalau dia nak jadi pembela atau pemusnah bangsa
    ….Masalahnya kita ni yang berbangsa melayu dan mengaku islam sebagai agama, kemana sebenarnya kita nak bawa ummah.memanglah semua akan menuju ke alam kubur,sebelum menuju alam akhirat yang sebenarnya..tapi harus ingat,kita akan berada di dunia dulu dan dunia ada aktiviti dan kegiatannya.

    ….Dimana kita sebenarnya,kalau kata pembangunan WPI akan menghancurkan dan membinasakan.kenapa tidak ada diantara kita yang
    sanggup merancang dan membina WPI untuk kejayaan dunia dan akhirat.

    ….kenapa ,sebab ramai orang melayu dan umat islam masih lemah dalam segala hal,bab agama islam sendiri,bab modal & kewangan,bab idea dan macam2 bab lagi..yang pandai mungkin bab kritik dan hentam tu memang banyak..
    ….sebab tu WPI banyak dibangunkan oleh dana & warga asing
    ….kalau PAS tu banyak modal,banyak idea mungkin itu lebih baik,mereka bole menjadi penggerak kepada kemajuan WPI untuk dunia dan akhirat,boleh impikan satu tamadun islam,pembangunan berlandaskan kejayaaan hidup dunia dan akhirat
    ….bina apa saja pusat perubatan,pusat kewangan,perdagangan,pusat pendidikan dan ilmu dan yang seumpamanya untuk kesejahteraan umat islam dan bukan islam di seluruh dunia..
    ….tapi adakah itu pernah terfikir dibenak mereka,begitu juga dengan UMNO..
    …..mereka hanya tahu berpolitik yang memecahkan orang melayu dan umat islam
    …..mereka rancang tapi semua modal & keuntungan besar pada orang lain
    …..kita sebagai orang islam di Malaysia ni pun tidak ada lagi sebuah tabung yang mana setiap muslim menyumbang untuk kepentingan agama. Kita lebih banyak meminta dari memberi sebenarnya..

    …..UMNO dan PAS x pernah pun berikan kita satu model penempatan orang melayu dan beragama islam yang mempunyai sepenuhnya ciri2
    kehidupan dunia dan akhirat

    …..sebenarnya kita yang masih lagi tidak bijaksana untuk untuk menjadi
    khalifah di mukabumi ini,kita masih berpecah,bercakaran sesama sendiri
    dari berbincang untuk kebaikan dunia dan akhirat…kita masih lemah dan hanya bijak bercakap untuk kepentingan diri dan perbalahan ummah

  15. Jamalus Says:

    Apa yang berlaku sebenarnya adalah satu hakkat yang tak dapat nak dinafikan lagi. Nampaknya dalam kerancakkan pembangunan ekonomi di merat-rata tempat di Malaysia, terselindung rancangan sulit atau pun niat untuk menakluk Malaysia daripada penguasa sebenar.
    Banyak pemimpin tidak sedar dalam mereka merancang berbagai-bagai pembangunan demi kemewahan keluarga mereka sendiri, tersingkap kebinasaan terhadap apa yang ingin mereka bangunkan. Hakikat yang paling nyata sekali, banyak tanah-tanah pemilik asalnya bumiputera telah dimiliki oleh jutaan kafir2 lahanat. Pada asalnya bertujuan untuk pembanggunan namun setetlah tanah tersebut dibangunkan menjadi kawasan perumahan apakah warga bumiputera ini tadi mampu memilikinya. Warga kafir lahanat ini terang-terangan mampu memiliki harta asal bumiputera tersebut dengan sokongan keewanagn dari negara asala mereka denagn satu hasrat; terhapusnya warga bumiputera di tanah sendiri & mempergunakan mereka sebagai hamba suruhan kepada enjin kekayaan mereka.
    Memang kita tidak sedar, atau pun telah sedar namun adakah kita menerima hakikat ini? dengan jelas sekali, warga bumiputera di Wilayah Cik Siti Wan Kembang bertindak dengan penuh bijaksana apabila menolak pembangunan yang di janjikan oleh calon pemerintah. Memang jelas telah disaksikan di negeri2 lain bahawa warga bumiputera telah ditindas, namun pemimpin2 yang pekakkan telinga. Apakah kita juga bertindak demikian seperti warga di Wilayah Cik Siti Wan Kembang? Bak kata pepatah lama; “nak ditelan mati emak, di luah mati bapak”.. Nak menyokong Penguasa Keris Merah-Puteh takutkan tanah bakal digadai, nak menyokong Penguasa Negeri diBawah Lindungan Bulan pula risaukan diri ditinggalkan kemajuan. Syahadan, hakikat yang sebenarnya adalah, warga bumiputera yang sering berpecah-belah sedangkan warga kafirun laknatullah sering bersekutu & bersua-muka demi pembangunan bangsa mereka sendiri.
    Soalnya, adakah kita bersedia menerima hakikat pada satu masa nanti kita bakl dikuda2 kan oleh bangsa yang kita sendiri tidak mahu pada satu masa dahulu? Adakah kita mahu berubah daripada digadaikan bangsa, maruah & tanah pusaka kepada satu bangsa yang mulia, kuat, malah digeruni oleh mereka? Adakah kita bersedia menolak fahaman politik yang sedia ada demi kemajuan bangsa? Jwapan nya ada pada diri kita masing2. Namun apa yang saya nampak pada hari ini, jawapannya TIDAK! apakah nasib anak bangsa kita pada 5 tahun akan datang? 10 tahun akan datang? 100 tahun akan datang? Apakah nasib anak-cucu kita pada masa akan datang apabila warga bumiputera telah menjadi bangsa yang merempat? Fikir2kanlah ayuhai bangsa ku. Hentikanlah perbalahan, mulakan merancang untuk merampas kembali kegemilangan bangsa kita sepertia suatu masa dulu.
    Marilah kita bersatu demi masadepan bangsa yang masih kita tidak tahu.

  16. UMNO TERUS MAJU Says:

    ahh semua yang kutuk ni kerja pambangkang.mcm manalah islam/melayu nk maju camni.kalau korang xnak pmbangunan pergi indonesia la.jd org indon la lg bagus.ni tau asyik nak kutuk je.x sedar diri tu jahil..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: